Superdávka od října nahradí čtyři stávající dávky
V České republice se mění forma pomoci státu pro domácnosti s nízkými příjmy. Od 1. října 2025 vstoupí v platnost nový zákon o dávce státní sociální pomoci. Čtyři dosavadní dávky – přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení – nahradí jedna vícesložková dávka, tzv. superdávka. Je koncipována tak, aby pokrývala náklady domácností na živobytí a bydlení. Zahrnuje také prvky týkající se pracovní aktivity, péče o děti a zohledňuje specifické situace některých domácností, například seniorů, samoživitelů a osob se zdravotním postižením. Místo několika žádostí se bude nově podávat jen jedna žádost za celou domácnost, a to jednoduše online v Klientské zóně Jenda nebo na kterékoli pobočce Úřadu práce ČR.
Nová žádost: kdo ji podává, kdy a co bude následovat
Superdávka se přiznává celé domácnosti. Žádost může podat kterýkoliv její plnoletý člen, pokud má souhlas ostatních. Ti pak již o dávku nežádají, protože je možné podat pouze jednu žádost za jednu domácnost. Domácnosti bude vyměřena jedna souhrnná částka, která zohlední situaci domácnosti na základě čtyř složek, tedy bydlení, živobytí, bonus na dítě a pracovní bonus.
Přechod z dosavadního systému na superdávku proběhne od října 2025 do dubna 2026. Domácnosti, které aktuálně některou z dávek pobírají, by si měly žádost o novou dávku podat v období od 1. října do 31. prosince 2025. Pokud tak neučiní, nárok na stávající podporu jim zanikne k 31. prosinci 2025 s poslední výplatou v lednu 2026 a nebude tedy možné plynule navázat na nový systém.
Noví žadatelé, kteří aktuálně nemají přiznanou žádnou z rušených dávek, si mohou o novou dávku státní sociální pomoci požádat od 1. října 2025 kdykoli a platí pro ně standardní řízení dle zákona.
Jakým způsobem lze žádost podat?
O superdávku lze požádat dvěma způsoby. Nejjednodušší bude elektronické podání, ale stále zůstává také možnost osobního podání na pobočkách úřadu práce. Online lze žádat prostřednictvím Klientské zóny Jenda na webu jenda.mpsv.cz nebo v mobilní aplikaci, která je k dispozici ke stažení zdarma v Google Play a App Store. Lze zde žádost vyřídit jednoduše z pohodlí domova, bez front a mimo úřední hodiny. Do klientské zóny se občané přihlásí pomocí Identity občana, například bankovní identitou nebo Mobilním klíčem eGovernmentu. Informace o založení Identity občana jsou dostupné například na webu www.identita.gov.cz. nebo u jednotlivých bank.
Jenda klienty provede celou žádostí, sehraje si dostupné informace a vyzve je k doložení pouze dokumentů nezbytných k posouzení nároku. Ty mohou naskenovat, nahrát nebo jednoduše vyfotit mobilním telefonem a přiložit k žádosti.
Pokud někdo nemůže či nezvládne využít online podání a zvažuje návštěvu pracoviště úřadu, má možnost tzv. asistovaného podání přímo na pobočce Úřadu práce ČR.
Vzhledem k očekávaným frontám na pobočkách a sjednaným termínům s nejzranitelnějšími skupinami doporučuje úřad práce využít rezervaci termínu v objednávkovém systému na webu www.uradprace.cz/kontakty-na-pobocky. Bez tohoto termínu se klient může vystavit dlouhému čekání ve frontě.
Při osobní návštěvě úřadu je potřeba si přinést průkaz totožnosti, rodná čísla všech členů domácnosti, jejich souhlasy s řízením a potřebné dokumenty pro doložení nároku. Seznam
dokumentů i vzor souhlasu naleznete na webu www.uradprace.cz/davka-statni-socialni-pomoci-superdavka.
Detailní a ověřené informace o superdávce a řízení podle nového systému naleznete pouze na oficiálních stránkách Úřadu práce ČR (www.uradprace.cz) a Ministerstva práce a sociálních věcí (www.mpsv.cz).
24217 ANTONIA SERVIS TAXI letak A5 TISK
Vážení spoluobčané,
představuje vám mobilní sociální tým MAS nad Prahou působící i na území obce Bašť.
Po provedeném průzkumu v letech 2020-2022 na území MAS nad Prahou, se ukázalo, že občané žijící na tomto území, přivítají možnost využívat terénní sociální služby v podobě základního poradenství kvalifikovanými sociálními pracovnicemi. V mobilním sociálním týmu nyní působí dvě, do budoucna tři sociální pracovnice. Paní Jitky Melicharové, DiS. vedoucí týmu mobilní sociální služby jsme se zeptali na několik důležitých věcí.
Dobrý den, paní Melicharová, pro koho je mobilní sociální služba určena, kdo se na Vás může obracet?
Služba je určena všem obyvatelům žijícím v oblasti MAS nad Prahou, tedy i z Baště. Mohou se na nás obracet senioři, postižené osoby, osoby, které žijí v domácnosti s postiženou osobou, pečující osoby, rodiny s dětmi, matky samoživitelky, dlouhodobě nezaměstnaní lidé, lidé ohrožení závislostí nebo lidé ve finanční či jiné tísni.
S čím jste schopni těmto lidem pomoci?
Poskytujeme jim informace a kontakty na úřady, pomůžeme jim s vyplněním žádostí o sociální dávky, pomůžeme jim s evidencí na Úřadu práce, s jednáním na jiných úřadech ohledně důchodů, příspěvku na péči. Pomůže jim s vyjednáním asistenční či pečovatelské služby. Jsme schopny zajistit ubytování v azylových domech, noclehárnách apod. Poradíme jim s dluhovou problematikou včetně vyřešení exekucí či osobní insolvence. Rozsah naší služby je podstatně širší, postačí nás kontaktovat a my jim pomůže, poradíme, pokud to bude v našich možnostech.
Jak mobilní sociální služba funguje?
Naše pomoc je poskytována zdarma a dle přání může být poskytována anonymně. Kromě telefonické konzultace nabízíme osobní návštěvu u klienta či dle možností v terénu. Poskytujeme klientům také doprovod na úřední jednání. Pořádáme v obcím veřejná setkání, besedy či charitativní sbírky pro potřebné. Lidé se na nás mohou obracet každý všední den. Kontaktovat nás mohou na uvedených telefonních číslech Jitka Melicharová, DiS., tel. 724 311 798 nebo Hana Chaloupková, DiS. tel. 602 646 327 a na emailu: mobilnitym@nadprahou.eu
Informace ke skupině MAS nad Prahou a mobilnímu sociálnímu týmu najdete na MAS Nad Prahou – Místní akční skupina
HOSPIC TEMPUS