Pražské zastupitelstvo schválilo aktualizované zásady územního rozvoje (ZUR), které počítají s koridorem vysokorychlostní tratě procházející metropolí.
Spojka jako podmínka
Trať povede Prahou tzv. severním vstupem rychlého spojení – západní trasou. V délce 9 527 metrů protne městské části Praha-Březiněves, Praha-Ďáblice, Praha 18, Praha 8 a Praha 9. Dosud byla tato území evidována jen jako územní rezerva.
Na vznik VRT má navázat nové nádraží Terminál Sever v Letňanech, které by se mělo stát důležitým dopravním uzlem.
Praha si v rámci ZUR vznik terminálu a z něj odbočující železniční tratě propojující vysokorychlostní trať s železniční tratí Praha – Neratovice uvedla jako svou podmínku pro další rozhodování o změnách v území.
Záměry VRT a propojení s tratí 070 označované jako Líbeznická spojka by se tak měly koordinovat.
Od Líbeznické spojky se očekává především přesun řady lidí z individuální dopravy do vlaků díky výrazné úspoře času. Přístup ministerstva dopravy a Správy železnic k jejímu vybudování byl zatím spíše odmítavý.
Delší tunel, žádná spojka
Sdružení téměř 30 měst a obcí Koridor D8 však poslalo letos v dubnu ministerstvu dopravy společnou pozici na podporu tohoto strategického dopravního uzlu. Nyní se tak spojkou musí SŽ opět zabývat.
Více se dočtete v článku: Praha schválila VRT trať na severu města. Podmínkou je nový terminál a sporná spojka na Všetaty