V pátek 10. října 2025 skončilo zjišťovací řízení v rámci procesu EIA, tedy posuzování vlivů záměru Vysokorychlostní trať (VRT) Podřipsko na životní prostředí.
Do řízení se zapojily desítky obcí i jednotlivci z našeho regionu. V 15 obcích (včetně té naší) byla k dispozici aplikace MojePřipomínky, která umožnila občanům jednoduše se do celého procesu zapojit. Celkem bylo vygenerováno 241 podání! Děkujeme všem, kdo se zapojili a přispěli svým hlasem.
Společným postupem se podařilo upozornit na řadu závažných nedostatků v předložené dokumentaci – například na nedostatečné posouzení vlivů na krajinu, vodní zdroje, hlukové zatížení nebo dopravní zátěž v okolí plánovaného Terminálu VRT Roudnice. Zároveň jsme v rámci podání za obec připomínkovali naše místní specifika, jako prověření snížení nivelity tratě, prověření hluku a vibrací přesnými metodami, které by daly obci jasné závěry, zda budou občané těmito jevy dotčeny. Nikde také nebyly zohledněny závěry, jak by se opakované výjezdy vlaků z tunelu Líbeznice projevily v našem katastru. Dále jsme zdůraznili zachování průchodnosti a průjezdnosti mezi obcemi Bašť, Předboj a Panenské Břežany.
📍Nyní se čeká na stanovisko Ministerstva životního prostředí (MŽP), které určí Správě železnic, co je třeba podrobně zpracovat a vyhodnotit pro plné znění dokumentace EIA. Její předložení je podle aktuálního harmonogramu plánováno nejdříve na přelom roku 2026/2027 a vyjadřovat se k ní opět bude MŽP, obce i veřejnost.
O dalším postupu a vývoji projektu VRT vás budeme průběžně informovat.
KORIDOR D8 – Sdružení měst a obcí v širším okolí dálnice D8